close
تبلیغات در اینترنت
|سایت تفریحی|دانلود اهنگ جدید|دانلود فیلم جدید|اخبار جدید|
 
مطالب پر بازدید
 
مطالب تصادفی
معرفی بهترین سایت هاست رایگان ایران

استفاده كنندگان از اين هاست ملزم به رعايت قوانين كپي رايت و قوانين جمهوري اسلامي ايران هستند

براي استفاده از لينك زير ثبت نام كنين

اول قوانين و مقررات رو بخونين بعد برين صفحه اول و ثبت نام كنين


http://hostraygan.com/l

آخرین ارسال های انجمن
ازدواج عمو پورنگ با یلدا باکری
ایزوگام کیانی تبریز 09144930600-نصب رایگان با ضمانت و بیمه نامه

هدیه آسفالت و ایزوگام کیانی تبریز به دانشجویان و دانش آموزان و علاقمندان کارآفرینی و کسب و کار

 

دانلود رایگان طرح توجیهی و کارآفریتی تولید و نصب ایزوگام

برای دانلود اینجا را کلیک کنید

آسفالت ایزوگام کیانی تبریز 09144930600 آسفالت و ایزوگام در تمام استان آذربایجان شرقی در تمام روزهای هفته

 

آسفالت ایزوگام کیانی تبریز 09144930600

طرحی ابتکاری در تبریز

ایزوگام با نصب رایگان

دارای ضمانت و بیمه نامه

در اسرع وقت با بهترین کیفیت

تعداد بازدید از این مطلب: 548
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


«جن» و «از ما بهتران» در باور ایرانیان

مراسم زار

بابازار یا مامازار ها نیز درمان‌گران کسانی هستند که کالبدشان توسط «زار» تسخیر شده است. حرفه‌ی «بابایی» و «مامایی» توارثی است و از پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود. اصولاً جادو-پزشکان در هر سرزمینی از پایگاه اجتماعی والایی برخوردارند و مورد احترام و تقدس مردم قرار می‌گیرند.

جادو از جمله مقوله‌هایی است که در مردم‌شناسی بسیار مورد توجه دانشمندان بوده است و در جهت تبیین و تفسیر آن در جوامع مختلف انسانی مطالعات بسیاری صورت گرفته است. به نظر دانشمندان حوزه‌های مردم‌شناسی، قوم‌شناسی و فولکلور، جادو آن نیرو و قدرتی است که با استفاده از روش‌های رازآمیز و به کمک نیروهای ماورا‌ء‌الطبیعه برای نفوذ یا تغییر وقایع هستی به کار برده می‌شود. در ایران، «از ما بهتران» هستند که می‌توانند به بدن ما وارد شوند و باید آن‌ها را از خود راند.

 

معصومه ابراهیمی - پژوهشگر مردم‌شناسی - در گفت‌و گو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: به طور کلی هر عملیات جادویی در بستری از مناسک و آیین‌های رازآمیز و با بهره‌گیری از نمادها و اوراد و دعا و رفتارهای خاص صورت می‌گیرد. جادو جزو پدیده‌های فرهنگی بسیار کهن است که با دین و اسطوره، زبان، ادبیات و مهمتر از همه با درمانگری و پزشکی ارتباط تنگاتنگ دارد.

 

این پژوهشگر بیان کرد: در شیوه‌ پندار غیر اثباتی و فارغ از جریان علت و معلولی، که «لوسین لوی برول» آن را شیوه‌ی پیش- منطقی می‌نامد، نظامی از قوانین فکری حکم‌فرماست که با نظام عقلانیت کنونی متفاوت است و به شدت پدیده‌هایی مانند جادو را در خود می‌پرورد.

 

او بیان کرد: برخی از قوانین فکری که موجد جادوست، عبارت‌اند از قانون «سرایت» و قانون «همانندی»، که نظام تفکر جادویی را معنا می‌بخشد. برخی از نشانه‌های جادوی سرایت و همانندی را امروزه در مراسم و مناسک جن‌زدایی و دورکردن نیروهای خبیث در مناطق مختلف ایران باز می‌یابیم «پرخوانی» و مراسم «زار» از این جمله‌اند.

 

این استادیار دانشگاه اضافه کرد: جادو-پزشکانی که این مراسم را اجرا می‌کنند پیشینه‌ای کهن در فرهنگ ایران دارند و با نام‌های متعددی مانند «پری‌خوان»، «بابازار» و «مامازار» و «جن‌گیر» یا «بهره‌دار» شناخته می‌شوند. آن‌ها جادو-پزشکانی هستند که می‌دانند کدام دسته از «از مابهتران» به کالبد آدمی درآمده‌اند و برای بیرون راندن آن‌ها عملیات پیچیده‌ی جادویی را اجرا می‌کنند.

 

ابراهیمی همچنین گفت: باور به وجود دیو‌ها و شیاطین از باورهای کهن همه‌ی جوامع بشری است که مردم‌شناسان خاستگاه آن را «آنیمیسم» و اسطوره‌های متحول شده می‌دانند و آن را ردپایی مهم در مطالعه‌ی شیوه‌ی مردمان پیشین در نظر می‌گیرند. من در «کتاب دیوشناسی ایرانی» تلاش کرده‌ام با مطالعه‌ی مردم‌شناختی فرهنگ‌های شهری و روستایی پدیده‌ی دیو‌پنداری، خویش‌کاری‌های دیوها و ارتباط آن‌ها را با آیین‌ها، مناسک و اعمال جادویی را پی‌گیری کنم. در این کتاب بیشتر دیوها و هیولاهای وهمی و حوزه‌ی عملکرد جادویی آن‌ها معرفی شده‌است. این باور‌ها در ایران تا چندی پیش بسیار فراگیر بود ولی از چند دهه‌ی قبل به این سو کمتر شده یا به اشکال نوین و در کسوت پدیده‌های دیگر امتداد یافته است.

 

این پژوهشگر فولکلوریست بیان کرد: به هر حال، شکل سنتی‌تر باور به حلول یا پیکرگردانی دیوها و شیاطین در برخی مناسک محلی بارزتر است. از جمله آیین بادزدایی در جنوب ایران که عملیاتی جادویی برای بیرون راندن باد (به عنوان گونه‌ای از دیو ها و جن‌های شرور) از کالبد کسانی است که «مرکوب» یا «مسخر» نامیده شده و برای درمان آن‌ها اعمال جادویی متنوعی اجرا می‌شود.

 

او اضافه کرد: دیوها و شیاطین از راه‌های مختلفی کالبد آدمی را تسخیر می‌کنند. اما نقطه‌ی اشتراک همه‌ی آن‌ها این است که از ما بهتران معمولاً به صورت نامرئی و عمدتاً به صورت باد یا هوا در می‌آیند و در یک لحظه به داخل کالبد انسان حلول می‌کنند. از این‌رو در بسیاری از نقاط ایران و سرزمین‌های اطراف به تسخیر کالبد آدمی توسط از ما بهتران «باد زدگی» و تسخیرشدگان را «اهل هوا» می‌گویند.

 

 

ابراهیمی همچنین بیان کرد: اگرچه جادو-پزشکان با روش‌های درمانی جادویی جن‌بادهای شرور کالبد آدمی را رام یا به اصطلاح «صاف» می‌کنند اما کسی که یک‌بار توسط جن‌ها و شیاطین تسخیر شده باشد تا آخر عمر میانجی و واسطه‌ (مدیوم) میان جن‌ها و آدمیزادگان قرار می‌گیرد. از این‌رو به افراد تسخیر شده «اهل هوا» می‌گویند. دیوها و شیاطین به محض ورود به کالبد آدمی ارتباط او را با جامعه مختل می‌کنند. افراد جن‌زده (پری‌زده) یا تسخیرشده رفتار هیستریک پیدا می‌کنند. حالت غش و صرع به آن‌ها دست می‌دهد و رفتارهای نابه‌هنجار انجام می‌دهند و گاهی حتی برخی از اعضای بدن فرد فلج می‌شود. البته ممکن است آرام و بی‌حرکت هم بماند و ساعت‌ها به گوشه‌ای خیره شود یا همچون دیوانگان فریاد بکشد و لباس از تن بدرد و به خود یا دیگران آسیب برساند. در جنوب ایران به فرد تسخیرشده «هوایی» می‌گویند.

 

او اظهار کرد: در میان اهالی جنوب ایران، بویژه ساکنان استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر، «بادزدگی» یا «هوایی شدن» پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای است و برای درمان آن هم مراسم ویژه‌ای با حضور درمان‌گران محلی که نقش جادو-پزشکان را ایفا می‌کنند، برگزار می‌شود. به مراسم درمان بادزدگی یا رام و مطیع کردن جن‌های درون کالبد انسان‌ها «زار» می‌گویند. زار نام یکی از شرورترین جن‌هایی است که به شکل باد یا هوا کالبد آدمی را تسخیر می‌کند.

 

این پژوهشگر بیان کرد: جادو-پزشکان همچون جادوگران ماهری هستند که به علت برخورداری از قدرت‌های جادویی یا به سبب تمرین و ممارست بر توانایی‌های غیر معمول، توانایی برقراری ارتباط با جهان از ما بهتران را کسب کرده‌اند. آن‌ها میان جهان انسانی و جهان فراانسانی نقش واسطه‌ای دارند.

 

او ادامه داد: از جمله شناخته‌شده‌ترین جادو-پزشکان به باباها یا ماماهای جنوب ایران می‌توان اشاره کرد که در درمان بادزدگی، رام و بیرون راندن جن‌های درون کالبد آدمی فعالیت می‌کنند. باباها و ماماهای جنوب معمولاً سیاه‌پوستان دورگه‌ای هستند که براساس تخصصشان در بیرون راندن جن‌های مختلف نام‌گذاری می‌شوند. مثلاً «بابانوبان» جادو-پزشکی است که در زمینه‌ی جن «نوبان» تخصص دارد.

 

او ادامه داد: بابازار یا مامازار ها نیز درمان‌گران کسانی هستند که کالبدشان توسط «زار» تسخیر شده است. حرفه‌ی «بابایی» و «مامایی» توارثی است و از پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود. اصولاً جادو-پزشکان در هر سرزمینی از پایگاه اجتماعی والایی برخوردارند و مورد احترام و تقدس مردم قرار می‌گیرند.

 

این پژوهشگر مردم‌شناسی همچنین بیان کرد: شیوه‌ی درمان همه‌ی جادوپزشکان در چند اصل با هم مشترک است؛ مانند استفاده از موسیقی ممتد و یکنواخت (شامل طبل‌کوبی، ذِکرخوانی، آوازخوانی)، قربانی کردن حیوانات، برپایی سفر‌ه‌های غذا که در آن خوراکی‌های مخصوص قرار دارد، کتک زدن و یا سوزندان فرد جن‌زده، سوزندان بخورها و گیاهان خوشبو و رماننده مانند اسپند، یا دود کردن گیاهان بدبو یا مدفوع، خوراندن برخی داروها به بیماران جن‌زده که در آن‌ها حالت توهم پدید می‌آورد، رقص‌های یکنواخت، روغن‌مالی یا عطرآگین کردن بدن بیمار جن‌زده و افروختن آتش تا چند شبانه‌روز.

 

 

ابراهیمی اظهار کرد: اگر از ما بهتران کالبد انسانی را تسخیر کنند، رابطه‌ای متقابل میان آن‌ها و انسان پدید می‌آید. یعنی آنچه بر جسم و روان آدمی بگذرد بر از ما بهتران نیز تأثیر می‌گذارد. بر اساس همین قانون جادویی سرایت کاهنان و جادوپزشکان گاه با کتک زدن و سوزندان فرد جن‌زده به جن درون او صدمه می‌زنند تا جن کالبد را رها کند و از آن خارج شود.

 

این مدرس دانشگاه گفت: کاهنان و جادو-پزشکان برای برقراری رابطه با جن‌ها معمولاً در «مراقبه» و «چله‌نشینی» به سر می‌برند. صرفاً با پشت سر گذاردن دوره‌های طولانی‌مدت تزکیة نفس و روش‌های آرامش روح و روان است که جادوپزشک توانایی مافوق بشری پیدا می‌کند و به تسخیر از ما بهتران دست می‌زند. به غیر از جادو-پزشکان، حتی مردم معمولی نیز بر این باورند که اگر در چله بنشینند یا به مجالس طولانی‌مدت ذکر و دعاخوانی بروند، می‌توانند ارواح و از ما بهتران را نزد خود احضار کنند و آنچه را می‌خواهند از آن‌ها بگیرند.

 

 

او ادامه داد: در جنوب ایران باباها و ماماها با لباس‌های یکسره سفید و چوب خیزرانی در دست شناخته می‌شوند. معمولاً به دستور بابا و ماما در تمام محله طبل کوبیده می‌شود و آن نشانه‌ی این است که جن‌بادی کسی را تسخیر کرده است و برای درمان آن قرار است مراسم زار برپا شود. محلی‌ها اصطلاحاً اجرای مراسم زار را «بازی» می‌گویند.

 

 

این پژوهشگر گفت: با شنیدن صدای طبل همه به سمت محل اجرای مراسم می‌شتابند. برخی افراد نیز لباس سفید به تن دارند. آن‌ها «اهل هوا» هستند؛ یعنی کسانی که با درمان بابا و ماما بهبود یافته‌اند. جن درون آن‌ها یا از کالبدشان خارج شده یا رام و بی‌آزار شده است. اگرچه آن‌ها بهبودی یافته‌اند اما در همه‌ی عمر ملزم به رعایت برخی قوانین و شرایط هستند. از جمله پوشیدن لباس‌های یکسره سفید و پاکیزه، شستشو و عطرآگین کردن بدن، دست نزدن به مردار، دست نزدن به ناپاکی‌هایی مانند نجاست، نیاشامیدن مسکرات و از همه مهم‌تر شرکت کردن در مراسم و «بازی‌هایی» که برای افراد جن‌زده برگزار می‌شود.

 

 

ابراهیمی بیان کرد: اگر اهل هوا شایست‌ها و ناشایست‌ها را رعایت نکنند مجدداً گرفتار و مسخّر جن‌بادها می‌شوند. از این‌رو به غیر از مردم عادی، اهل هوا نیز در اجرای مراسم زار شرکت می‌کنند. باباها و ماماها هم در چند مرحله به اجرای مراسم می‌پردازند. معمولاً در مرحله‌ی اول بیمار در حجاب و پرده نگهداشته می‌شود.

 

او افزود: بابازار و یا مامازار به بدن بیمار ضمادی تهیه شده از هفت گیاه بی‌خار و خاک هفت گذرگاه می‌مالد و با چوب خیزران به بدن بیمار ضربه می‌زند و آن را متبرک می‌کند. عصا و چوب خیزران در تمام مراحل اجرای مراسم در دست بابازار یا مامازار است. پس از آن انگشت شست پای بیمار با ریسمانی از موی بز بسته می‌شود تا قدرت جن‌باد کم شود. سپس با تشدید محرک‌های حسی از طریق حالت خلسه و موسیقی و رقص، کف زدن و دود کردن کندر و اسفند و آوازخوانی، او را به مرحله‌ای از خلسه می‌رسانند که از خود بی‌خود می‌شود.

 

این پژوهشگر همچنین گفت: در این مرحله بابازار یا مامازار با جن درون فرد رابطه برقرار می‌کنند و از او می‌خواهد که از پیکر آن فرد بیرون بیاید. معمولاً جن‌بادها خواسته‌های ریز و درشتی دارند و تا خواسته‌های آن‌ها انجام نشود «مرکب» خود را ترک نمی‌کنند. جن‌بادها معمولاً خوراکی می‌خواهند. از این‌رو در طول مراسم درمان سفره‌ای گسترده می‌شود و خوراکی‌هایی چون خرما و خون حیوان قربانی که معمولاً بز است در آن قرار داده می‌شود و در سفره‌ی گل‌های رنگارنگ، میوه‌های تازه، میوه‌ی درخت کنار، شیرینی و تخم‌مرغ می‌گذارند.

 

او افزود: ممکن است جن‌باد به بابا یا ماما بفهماند که قطعه‌ای طلا یا جواهر یا حتی عصای خیزران می‌خواهد. به هرحال جادوپزشک، پس از برآوردن خواسته‌های جن‌باد، با اعمال خاصی او را تسخیر می‌کند. پس از اجرای مراسم بیمار هویت جدیدی کسب می‌کند و به حلقة‌ی «اهل هوا» می‌پیوند و رعایت برخی شایست‌ها و ناشایست‌ها بر او واجب می‌شود. مراحل سه‌گانة‌ی درمان بیمار نوعی «مراسم گذار» را یادآوری می‌کند که برخی مردم‌شناسان همچون «ون‌جنپ» به آن پرداخته‌اند.

تعداد بازدید از این مطلب: 612
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شیطنت‌های دختر ظریف+تصاویر

 

هفتمین همایش فرزندان آفتاب برگزار شد. دختر ظریف، عضو سابق تیم ملی والیبال، که پدرش را همراهی می‌کرد، از چهره‌های جذاب این همایش بود.
تعداد بازدید از این مطلب: 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نادرترین گل رز دنیا (+عکس)

 

در میان گونه های مختلف گل هایی که روی زمین وجود دارند، گل رز بیشتر مشهور شده است زیرا زیبایی و عطر خاصی را به همراه خود دارد از این رو بسیاری از مردم دنیا به این گل علاقمند هستند ولی شاید با گونه های مختلف آن آشنایی درستی نداشته باشید.

"رز هالفتی" یکی از انواع گونه های رز است که این روزها در کره زمین دیده می شود اما بسیار نادر است به طوری که به عنوان نادرترین گل رز دنیا شهرت پیدا کرده است. این گل دارای ظاهری بسیار عجیب است و رنگی کاملا مشکی دارد.

مشکی بودن یک گل امری باورنکردنی است زیرا تنها با رنگ کردن یک گل می توان آن را مشکی کرد و راه دیگری وجود ندارد. این گل عجیب و نادر تنها در تابستان و در یک روستای دورافتاده ترکیه رشد می کند. با این حال نهایتا 50 شاخه از آن هر ساله گل می دهد.

رنگ این گل ها کاملا سیاه است و دقت خاصی در نوع رنگ آمیزی آن ها وجود دارد که شاید هر جایی نتوان آن را یافت. در بهار غنچه این گل قرمز بسیار تیره است و به مرور زمان این رنگ تیره تر می شود تا به تمام مشکی تبدیل شود. مردم این روستا رویش گل های مشکی را نشانه زندگی، عشق و مرگ و خبرهای بد می دانند.



تعداد بازدید از این مطلب: 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دستگیری یک پسر 16ساله با لباس عروس

پسر در لباس عروس

به گزارش ایران، منوچهر 16 سال دارد و ماموران در حالي وي را دستگير کرده‌اند که لباس عروس به تن داشت و موتور سواري مي‌کرد. پسر نوجوان به همراه دوست 18 ساله‌اش به‌نام حسين که در زمان دستگيري راننده موتورسيکلت بوده، صبح روز پنجشنبه 9 آبان‌ماه در حضور «اردمه» دادستان تربت حيدريه پرده از سرنوشت عجيب خود برداشتند.

منوچهر گفت: شب 8 آبان‌ماه با دوستم حسين قرار داشتم برويم و دوري بزنيم. از خانه که بيرون آمدم متوجه شدم خواهرم لباس عروسي کهنه‌اش را داخل پلاستيکي جلوي در خانه گذاشته است. با ديدن لباس آن را برداشتم و به حسين نشان دادم. ناگهان فکري به سرم زد. لباس را برداشتم و با حسين به خانه يکي از دوستان ديگرم رفتيم. کسي آنجا نبود. لباس را پوشيدم. کمي خودم را آرايش کردم. از سر مسخره بازي تصميم گرفتيم با همان وضعيت موتورسواري کنيم. حسين موتور را روشن کرد. من نيز با لباس عروس و تور سفيد پشت سرش سوار شدم. به راه افتاديم. در خيابان‌ها بوق مي‌زديم و مي‌رفتيم. همه مردم با تعجب نگاه‌مان مي‌کردند. ساعت 9 شب بود که خودروي گشت پليس جلوي ما را گرفت. تور را روي سرم کشيدم. ماموران پليس با ديدن کفش‌ها و شلوارم فهميدند زن نيستم و دستگيرمان کردند. من اصلاً نمي‌دانستم اين کار جرم است و فقط به‌خاطر سرگرمي اين کار را کرديم.

منوچهر اظهار داشت: تا کلاس پنجم ابتدايي درس خوانده‌ام. پدرم شاگرد اتوبوس است و من به خاطر اين که کمک خرج خانه باشم نتوانستم درس بخوانم.

حسين 18 ساله نيز گفت: پدرم کارگر ساده‌اي است. من نيز مثل منوچهر نتوانستم ادامه تحصيل بدهم و سرکار مي‌روم. ما وقتي ديديم همه با تعجب نگاه مان مي‌کنند ذوق کرده بوديم و ادا در مي‌آورديم. نمي‌دانستيم چه کار اشتباهي کرده‌ايم.

سرهنگ محمد امين شاهرخي، رئيس پليس تربت حيدريه نيز در اين رابطه اعلام کرد: ساعت 9 شب هشتم آبان‌ماه، تيم کلانتري 11 تربت حيدريه هنگام گشت‌زني مشاهده کردند جواني راننده و كسي که لباس عروس به تن داشت ترک نشين يک موتور است.

وي افزود: با توجه به اين که اين صحنه تعجب شهروندان را به وجود آورده بود پليس بلافاصله موتور را متوقف کرد و در بررسي‌هاي اوليه مشخص شد كسي که لباس عروس به تن دارد پسري نوجوان است.

سرهنگ شاهرخي با اشاره به اين مطلب که منوچهر و دوستش به اتهام جريحه‌دار کردن عفت عمومي به مراجع قضايي معرفي شده‌اند، گفت: خانواده‌ها بايد هوشياري و مراقبت بيشتري نسبت به فرزندان‌شان داشته باشند و آن‌ها را به‌طور غيرمستقيم تحت کنترل قرار دهند تا شاهد چنين مشکلات و مسائلي نباشيم.

تعداد بازدید از این مطلب: 757
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


راهنمای شب زفاف ( شب اول عروسی ) برای پسرها

این روز ها خیلی کم پیش میاد که کسی بیاد داماد ها رو راهنمایی کنه ، استدلال اونا این هست که پسرهای امروزی خودشون ختم روزگارند ! و نیازی به راهنمایی ندارند . ولی آمار طلاق چیزی دیگه ای میگه .
معمولا شرم و حیا مانع از این میشه که یه بزرگتر بیاد ریز جزئیات شب زفاف رو برای داماد مطرح کنه . معمولا بزرگترها حداکثر کاری که می تونن بکنن اینه که یه چیزهای کلی رو به داماد میگن و تمام .
داماد ناآشنا به مسائل جنسی ناگهان به مساله ای روبرو میشه که فقط یه سری جزئیات کلی و احیانا شایعاتی در مورد اون به گوشش خورده . اون خودش رو در وضعیتی می بینه که باید مرد بودنش رو ثابت کنه !  ترس از مسخره شدن توسط اطرافیان و یا رسم و رسوم های غلط از مسائلی هستند که داماد تصمیم میگره هر طور هست شب زفاف رو با موفقیت ! پشت سر بذاره ! غافل از این که ممکنه به خاطر همین یک شب ، زندگی زناشویی موفقی نداشته باشه !
به هر حال بعد از نوشتن راهنمای شب زفاف برای عروس خانم ها انتظار این بود که یه راهنمای مکمل هم برای داماد ها بنویسم .
معتقدم که نمیشه یک دفعه مسائل شب زفاف رو مطرح کرد . چون فایده ی چندانی نداره . بنابراین مثل راهنمایی که برای عروس ها نوشتم ، از عقد و آغاز دوران شیرین نامزدی شروع می کنم :
( در این مطلب فقط جنبه های جنسی مطرح است )

http://loxdownload.zahtab.com/files/2013/06/Shab-zefaf.jpg

تعداد بازدید از این مطلب: 1375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جدیدترین مدلهای لباس عصر زنانه شیک


تعداد صفحات : 5


 
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد