close
تبلیغات در اینترنت

چهره عباس، علی اکبر و علی اصغر در فیلم «رستاخیز» نمایش داده شد


ورود به سايت

ورود به سايت

نام کاربری :
رمز عبور :

  • ثبت نام
  • فراموشي رمز عبور
  • موضوعات
    آمار و اطلاعات
      آمار و اطلاعات
        امار کاربران
        افراد آنلاين : 3
        اعضاي آنلاين : 0
        اعضا سايت : 986
        جديدترين عضو سايت
        neimar
        محبوبه عراقی
        valid
        مرضیه احمدی
        arman
        داود
        ghorban
        aaaa
        Ari
        fgjfgj
        آمار بازيدها
        بازديد امروز : 872
        بازديد ديروز : 1,201
        ورودي امروز گوگل : 0
        ورودي گوگل ديروز : 14
        آمار مطالب
        کل مطالب : 1121
        نظرات : 489
        اطلاعات سيستم شما
        اي پي شما : 54.163.209.109
        مرورگر :
        سيستم عامل :


    تبلیغ یکساله
    مطالب جديد
    مطالب پربازديد
    معرفی بهترین سایت هاست رایگان ایران

    استفاده كنندگان از اين هاست ملزم به رعايت قوانين كپي رايت و قوانين جمهوري اسلامي ايران هستند

    براي استفاده از لينك زير ثبت نام كنين

    اول قوانين و مقررات رو بخونين بعد برين صفحه اول و ثبت نام كنين


    http://hostraygan.com/l


    «رستاخیز» ساخته بسیار گرانقمیت احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا که حاضران در چند دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم فجر چشم انتظارش بودند، بالاخره امروز در کاخ جشنواره به نمایش درآمد و از ساعت 10:05 اکرانش آغاز شد. اگرچه به واسطه گذشت دقایقی از فیلم نمی توان تحلیل جامعی درباره داستان پردازی و محتوای این اثر داشت اما در همان دقایق نخست اتفاقی رخ داد که قطعاً بمب خبری روز پنجم جشنواره خواهد بود و «تابناک» در ثانیه ها نخستین پس از نمایش این تصاویر منتشر می نماید: «چهره حضرت عباس (ع) در این فیلم در قالب جوانی خوش سیما به نمایش درآمد.»

    در یکی از نخستین سکانس های فیلم «رستاخیز»، پس از مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال ۶۰ هجرى یزید به «ولید بن عتبه بن ابى سفیان»، حاکم مدینه، نوشت که از حسین بن على براى خلافت او بیعت بگیرد و به وى فرصت تأخیر در این کار را ندهد. با رسیدن نامه یزید، حاکم مدینه حسین بن على(ع) را خواست و موضوع را با او در میان گذاشت. حسین (ع) که چهره ایشان مشخص نبود و از نمای پشت تصویربرداری شده بود، در پاسخ می فرماید: «به خدا اگر یزید حاکم مسلمین شود، از اسلام کتیبه ای بیش نمی ماند (نقل به مضمون)»

    پس از این دیالوگ، یکی از سربازان حاکم مدینه که به همراه گروهی دیگر شمشیر از غلاف بیرون کشیده و آماده فرمان قتل حسین (ع) هستند، با شنیدن نام امام، شمشیرش از هراس بر زمین می افتد و یاران حسین که بیرون از کاخ هستند، با دیدن تجمع سربازان دست به کمان و شمشیر برده، پی به توطئه‌ای می‌برند که سرانجام ‌حضرت عباس (ع) در شمایل جوانی رشید و زیبارو شمشیر کشیده و به ‌کاخ می‌رود و امام حسین (ع) را تا بیرون از آن همراهی می‌کند و پس از آن بازگشته و می‌گوید: «به یزید بگویید، اگر با حسین (ع) بجنگد، باید ابتدا با عباس بجنگد (نقل به مضمون)» که در اینجا تماشاگر در‌می‌یابد، چهره حضرت اباالفضل مقابلش نقش بسته است.

    این اتفاق در حالی در این فیلم رخ داد که پیش از این داوود میرباقری تلاش کرد در سریال «مختارنامه»، جریان سقای کربلا را به تصویر بکشد و در صحنه آب بر آب ریختن حضرت عباس (ع) در کنار دجله و فرات، چهره ایشان کاملاً مشخص بود و فضای شهادت ایشان نیز با چهره شفاف به تصویر کشیده شده بود که با مخاطب و هشدارهای بسیار شدید برخی از علما و مراجع، منجر به حذف برخی سکانس ها و نورانی کردن چهره حضرت عباس در این سریال شد و با این اوصاف بعید است در اکران عمومی «رستاخیز» امکان نمایش چهره علمدار کربلا فراهم شود.

    در این فیلم حدوداً 170 دقیقه ای که ساعت 13:03 به پایان رسید، علاوه بر نمایش چهره حضرت عباس (ع) در ده ها سکانس دیگر، چهره حضرت علی اکبر، حضرت علی اصغر و حضرت قاسم و یاران حسین یک به یک نشان داده می شود و در سکانسی، شاهد سخن گفتن حضرت زینب (س) هستیم که دوربین از پشت بازیگر این نقش، فیلمبرداری می کند؛ امری که تهیه کننده اعلام کرد اعتقادی به عدم نمایش چهره ایشان و یا نورانی کردن نداشته اند اما در نهایت پرسش های ارسالی به تشخیص مدیر جلسه خوانده نشد و پس از نشست پرسش و پاسخ نیز درویش حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

    گزارش کامل «تابناک» از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر

     

    بهادر زمانی بازیگر نقش حضرت ابوالفضل (ع) در فیلم «رستاخیز» بعد از نمایش فیلم «رستاخیز» در کاخ جشنواره گفت: امیدوارم امام عصر (عج) از این نقش‌آفرینی راضی باشد... «شیار 143» دومین فیلم جدی روز پنجم بود که حاتمی کیا «چ» را به این فیلم تقدیم کرد. قله «شیار 143» بازی مریلا زارعی است که در نقش زن کرمانی سالخورده بسیار تاثیرگذار ظاهر شده و بی شک باید سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن را برایش کنار گذاشت.
    کد خبر: ۳۷۶۳۸۷
    تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱ - 05 February 2014

    فیلم: نوای کمانچه کیهان کلهر و باقلامای اردال ارزنجان را بشنویدپنجمین روز جشنواره بین المللی فیلم فجر از دقایقی پیش در حالی با اکران فیلم «رستاخیز» اثر فاخر احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا آغاز شد که در اتفاقی بی سابقه چهره حضرت عباس (ع) در این فیلم نمایش داده شد؛ رویدادی که در تاریخ سینمای ایران بی سابقه است و در زمان وقوع این اتفاق در سریال مختارنامه با هشدارهای برخی علما همراه شد بود.


    به گزارش «تابناک»،
    این پرسش‌ها که در سرنوشت این پروژه که علی رغم هزینه چندده میلیاردی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شیعیان ایرانی، عراقی و... ساخته شده، می تواند نقش موثری داشته باشد؛ پرسش هایی درباره اینکه «آیا برای نمایش چهره ابوفاضل (ع) از مراجع یا نهادهای دیگر مجوزی کسب شده؟» یا اینکه «با توجه به حضور حضرت عباس با چهره مشخص در سکانس های کلیدی، در صورت الزام به حذف این سکانس ها برای نمایش، آیا درویش حاضر خواهد شد مشابه میرباقری فیلم خود را اصلاح کند یا تصاویر را نورانی نماید؟ یا تصمیم دیگری می‌گیرد؟» و نشست پرسش و پاسخ با ابهام پایان یافت.

    اما در عین حال بهادر زمانی بازیگر نقش حضرت ابوالفضل (ع) در فیلم «رستاخیز» که اولین تجربه‌ی بازی‌اش را مقابل دوربین داشته است، بعد از نمایش فیلم «رستاخیز» در کاخ جشنواره گفت: «همه ما علاقه ویژه‌ای نسبت به این شخصیت داریم و خوشحالم که این شانس را داشتم که بتوانم این نقش را بازی کنم. تنها خواست خدا بود و اگر بعد از این هم هیچ فعالیت بازیگری نداشته باشم، همین برایم کافی است. امیدوارم امام عصر (عج) از این نقش‌آفرینی راضی باشد.» گریمور این فیلم مبنای انتخاب و گریم زمانی را برای نقش حضرت ابوالفضل، شمایل های معمول کشیده شده از ایشان خواند که طبیعتاً این شمایل مبنای تاریخی مشخصی ندارد.

    چهره عباس، علی اکبر و علی اصغر در فیلم «رستاخیز» نمایش داده شد
    چهره بازیگر نقش حضرت ابوالفضل
    این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، از تصویربرداری شگفتی انگیزی برخوردار است، موسیقی تحسین برانگیزی برایش در نظر گرفته شده و از جلوه های ویژه بسیار باکیفیتی برخوردار است و در تراز بین المللی یک اثر شاخص است که تدوینی حساب شده نیز برایش در نظر گرفته شده، هرچند زمان این فیلم که تقریباً معادل نمایش دو فیلم می شود، مستلزم آن خواهد بود که در اکران سینمایی، بلیت سینماها با دوبرابر قیمت فروخته شود و در واقع این بلیت در ارزان ترین اکران 4 هزار تومان و در گران ترین اکران 12 هزار تومان بلیت فروشی خواهد داشت که طبیعتاً کار برای این فیلم اندکی دشوار خواهد شد.

    فیلمبرداری پروژه سینمایی «‌رستاخیز‌» که از شانزدهم بهمن‌ماه سال ۸۸ همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شده بود‌، پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون بم و شهداد کرمان‌، شاهرود، اصفهان، رباط کریم، کاشان، قلعه رودخان و تهران، در چهاردهم شهریور‌ماه سال ۹۰ به پایان رسید و آن گونه که تهیه کننده پروژه در نشست مطبوعاتی اذعان کرد، فیلم برای اکران در جشنواره سی و یکم که در دوره جواد شمقدری و با دبیر عباسیان برگزار شد، آماده بود اما چون درویش شرایط را مناسب نمی دیده، یک سال صبوری شده و پس از تغییران مدیران و در جشنواره سی و دوم از این فیلم رونمایی شد.

    تدوین فیلم سینمایی «رستاخیز» توسط «طریق انور» تدوین‌گر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام شده است. موسیقی فیلم توسط «استیفن واربک» Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» صورت گرفته و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن انجام گرفته که اتفاقاً دیروز برای همین موسیقی در بخش بین الملل جشنواره، سمیرغ بلورین دریافت کرد.

    افزون بر «‌رستاخیز‌» که نام فارسی فیلم است، القربان (قربانی) نام عربی فیلم و HOSEIN نام انگلیسی فیلم خواهد بود و زیرنویس فیلم به زبان‌های گوناگون پیش‌بینی‌ شده و آن گونه که تهیه کننده فیلم اعلام کرد، مدتی پیش از محرم آتی، فیلم در سینماها اکران خواهد شد و دقیقاً همزمان با محرم اکران نمی شود تا همچون فیلم درخشان «روز واقعه» به واسطه عدم مراجعه مردم در ایام محرم به سینما، با شکست در گیشه مواجه نشود و مخاطبش را قبل از این ایام یافته باشد.

    آرش آصفی با «رستاخیز» به سینما معرفی می‌شود که ‌ایفای نقش «بُکِیر» فرزند حر بن یزید ریاحی را به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم بر عهده دارد. پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی‌، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی‌فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، کوروش زارعی، محمود محکمی، سعید علیپور، امیر مولوی، علی‌جاویدفر، می‌رطاهر مظلومی، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، علی عباسی، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری‌ارطه، ابراهیم سلطانی، خلیل‌الله خواجه‌نظام، پژمان جعفری سمرقندی، شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات و زهره‌ حمیدی و... از بازیگران فیلم سینمایی «رستاخیز» هستند‌.

    بازیگران مرد مهمان فیلم را پرویز پورحسینی‌، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی تشکیل می‌دهند که البته از سطح متوسطی برخوردارند. در کنار بازیگران ایرانی، بازیگرانی مهمی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان و کویت نیز جلوی دوربین «روز رستاخیز» رفته‌اند که می‌توان از «جمال سلیمان‌»، «طلحت حمدی»، «رضوان عقیلی»، «فواز سرور‌» از کشور سوریه، «داوودحسین» از کشور کویت، «یوسف شکرچی‌» ازکشور‌ عراق، «فادی ابراهیم‌» از کشور لبنان نام برد که زمینه اکران بین المللی این فیلم را به ویژه در کشورهای اسلامی کاملاً فراهم می سازد و همین انتخاب ها از هوشمندی کارگردان خبر می‌دهد.

     

     

     

     

    پس از نمایش این فیلم، نشست پرسش و پاسخ آن با حضور درویش و عوامل فیلم برگزار شد که مهم ترین گفته های مطرح شده در این نشست از این قرار است:

    - احمدرضا درویش سپس درباره آغاز ساخت این پروژه هم یادآور شد: حدود 14 سال قبل به اتفاق دوست گرامی‌ام احمد مسجدجامعی (رییس شورای شهر تهران) سفری به دمشق داشتم که در حین برگشت از زیارت مزار حضرت معصومه در یک جمعه‌ی بارانی غم‌انگیز، گفتگوی دو ساعته‌ای با او داشتم. در آنجا پس از بحث درباره سینمای ایران و تاریخ صدر اسلام گفتم که یکی از آرزوهای من این است که اثری درباره عاشورا در کارنامه‌ام باشد. بعد از گفت‌وگوهای زیاد به شخصیت حضرت عباس (ع) رسیدم و گفتم او جزو معصومین نیست و چرا نباید تصویر او را نشان دهیم؟! چون مخالفم با اینکه هاله نور استفاده شود و یا دوربین بجای او قرار گیرد. به این ترتیب در زیر همان باران عهد بستیم که این کار سرعت بگیرد و آن عهد اکنون به ظهور نشسته‌ است. در این راستا آقای مسجدجامعی فارغ از مسئولیت‌هایی که داشته با استفاده از توان، اعتبار و شخصیت فرهنگی خود در طول این سال‌ها همراه پروژه بود.

     

     

    - کارگردان فیلم «رستاخیز» در بخش دیگری از این نشست درباره‌ی منابع تاریخ استفاده شده برای ساخت فیلم توضیح داد: تمام آنچه به عنوان منبع استفاده شده در تیتراژ فیلم ذکر شده است اما تأکید می‌کنم عنصر تحقیق تا انتهای پروژه ادامه داشت و در ابتدای کار به صورت متمرکز در مدت‌زمان دو، سه سال تحقیقات صورت گرفت. همچنین این کار چندین بار توسط مورخین بررسی و بازنویسی شد و یک مشاور عالی در سطح نظامی داشته است.

     

     

     

    - تقی علی‌قلی‌زاده تهیه‌کننده «رستاخیز» درباره‌ی رقم بودجه‌ی این فیلم پاسخ داد: حق افکار عمومی این است که درباره چگونگی صرف منابع عمومی به صورت جزئی آگاه باشند، اما وقتی یک پروژه بودجه خصوصی دارد این حق را دارد که بخشی از اطلاعات خود را منتشر نکند. فیلم «رستاخیز» از هیچ دولتی در ایران و یا خارج از ایران کمک نگرفته و صرفا منابع خصوصی از طریق افراد معتقد به چنین کارهایی برای ساخت فیلم همکاری کرده است، ضمن اینکه در جذب منابع و پاکی آن برای استفاده در چنین پروژه‌ای دقت لازم صورت گرفته است. بیش از 50 درصد منابع مالی فیلم از بیرون از ایران جذب شده و کشورهای مختلف در قالب دو شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حال نام افراد یا نهادهایی که در تیتراژ حضور دارند، نقش حمایتی داشته‌اند و تأکید می‌کنم سهامداران فیلم کاملا متعلق به بخش خصوصی هستند.

    - تهیه‌کننده «رستاخیز» در پاسخ به اینکه آیا به دلیل اختلاف با آقای شمقدری (رئیس سابق سازمان سینمایی) فیلمش را به جشنواره‌ی فجر سال گذشته نفرستاده است؟ گفت: بله سوال شما درست است و به دلیل این اختلاف فیلم را به جشنواره ندادم. (این جمله علی‌قلی‌زاده با تشویق بازیگران فیلم که در سالن حضور داشتند، روبرو شد)

     

    درویش هم در ادامه با تأیید این مطلب گفت: بستر نمایش فیلم در گذشته فراهم نبود.

     

     

     

     

     

     

    - احمدرضا درویش با تأکید بر اینکه امکان نداشت نعل به نعل به آنچه در تاریخ است پرداخته شود، مخصوصا اینکه فیلم تایم بیشتر از دو ساعت را دارد، گفت: ما نمی‌خواستم یک فیلم مستند بسازیم بلکه قصد داشتیم یک روایت داستانی و سینمایی را روایت کنیم. در این راستا شخصیت بکیر (پسر حر) را پیدا کردیم که در تاریخ فقط یک سطر درباره او وجود دارد و سرنوشتش همانند پدرش است، به همین دلیل از آنجا که تاریخ درباره زندگی او سکوت کرده، برای «بکیر» قصه‌ای نوشته شد تا به عنوان یک نخ تسبیح و به نوعی راوی قصه، مجموعه وقایع و شخصیت‌ها را به هم ربط دهد. بخش‌هایی از تاریخ که در فرهنگ عمومی و آیینی ما اهمیت دارد به صورت گزینشی انتخاب شده‌اند و تا آنجایی حد تخیل داشتیم که تاریخ سکوت کرده است.

    فیلم بخش اعظم این نشست خبری را در «تابناک» تماشا می کنید

    دانلود

    دومین فیلمی که در کاخ جشنواره اکران شد، «رنج و سرمستی» نخستین ساخته جهانگیر الماسی بود که فاقد حداقل استانداردها بود و ظاهراً صرفاً به واسطه اینکه با بودجه سنگین در دولت پیشین ساخته شده، در این جشنواره راه یافته تا محصول دولت دیده شود که ای کاش این اتفاق نمی افتاد و مخاطبان ضعف الماسی در عرصه ای که ظاهراً هنوز به اندازه کافی در آن تخصص ندارد را به عینه نمی دیدند و همان اتفاقی که دیروز در جریان اکران «شهابی از جنس نور، رخ داد، امروز برای فیلم الماسی تکرار شد و دسته دسته اشخاصی که نمی دانستند چه فیلمی توسط چه شخصی ساخته شده، سالن اصلی را ترک کردند و برای فیلم بعدی خود را آماده کردند!

    داستان این فیلم درباره طاهره يک نماينده مجلس است که براي افتتاح يک کارخانه خودرو سازي در سالي که نوروز و محرم مصادف شده بود به مشهد آمده است. طاهره بعد از افتتاح و سخنراني درباره محرم در کارخانه ايران خودرو به سمت حرم حرکت مي کند که در ميان راه خبر مي رسد آمريکا به عراق حمله کرده است و او بايد خودش را هرچه سريعتر به مرز برساند. چون پدرش در هلال احمر کار مي کند و دچار سانحه شده و از طرف ديگر عراقي ها در حال پناهنده شدن به ايران هستند. بنابر اين او به عنوان نماينده ايلام در مجلس بايد خودش را به آنجا برساند. در اين مسير که طاهره از مشهد به سمت ايلام مي رود در بازگشت به گذشته، خاطرات اسارت خودش در عراق و بلاهايي که عراقي ها سر او آورده اند نيز مرور مي شود و درنهايت وقتي که او به آنجا مي رسد با شکنجه گر خودش دردوران اسارت مواجه مي شود.
    فیلم بیشتر حکم کمدی را یافته یا یک اثر تراژیک یا حماسی یا هرچه کارگردان مدنظر داشته است. البته شاید کارگردان مدنظرش یک کمدی بوده که آنقدر فیلم بد از آب درآید، که مخاطب فیلم با خنده سالن نمایش را ترک کند؛ اتفاقی که در نوع خود بی سابقه نیست و ظاهراً در این دوره یا فیلم ها آنقدر خوب می شوند که مردم همچون فیلم «شیار 143» صف های طولانی برای تماشایش می کشند و یا آنقدر بد می‌شوند که حاضر به نشستن در سالن نمی شوند. متاسفانه فیلم «رنج و سرمستی» به واسطه قرار داشتن در بخش نگاه نو، نشست خبری نداشت و الماسی بدون پاسخگویی درباره نوع هزینه کرد بیت المال رفت.

    به «شیار 143» اشاره شد؛ فیلم تحسین برانگیزی که در سانس سوم اکران شد. «نرگس آبیار» که سال گذشته در جشنواره سی و یکم با فیلم «اشیاء از آنچه در آیینه می بینید، به شما نزدیک ترند» نشان داد دارای نگاه است، امسال نیز با فیلم «شیار 143» جشنواره را حسابی تکان داد و خستگی که تماشاچیان بابت فیلم دوم به تنشان مانده بود، به در کرد. او باز هم زن را به تصویر کشید اما این بار زنی رنج کشیده که مادری شهید است و پس از بدرقه فرزندش، سال ها چشم انتظارش نشسته است و چه خوب که این فیلم به هیچ عنوان کلیشه نشده است.

    قله «شیار 143» بازی مریلا زارعی است که در نقش زن کرمانی سالخورده بسیار تاثیرگذار ظاهر شده و بیننده را به شدت متاثر می سازد و بی شک باید سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن را در جشنواره سی و دوم برای او کنار گذاشت و نقطه افت فیلم نیز ریتم کند اثر در کنار فیلمبرداری روی دستی بود که فلسفه عمیقی نداشت و ای کاش آبیار بیشتر دوربین روی پایه رو تجربه می کرد و در عین حال شتاب بیشتری به فیلمش می‌داد تا مخاطب عام نیز بتواند با این فیلم همراهی بیشتری در زمان اکران داشته باشد و موفقیت «شیار 143» در جشنواره سی و دوم خلاصه نشود.


    پس از نمایش این فیلم نشست آن برگزار شد که ابراهیم حاتمی‌کیا در نشست فیلم «شیار 143»، فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی خودش را به این فیلم تقدیم کرد و مریلا زارعی هم از شدت بغض نتوانست به خوبی به سوالات پاسخ دهد.

     

     

    - در نشست پرسش و پاسخ فیلم «شیار 143» که شامگاه 16 بهمن ماه به نمایش درآمد، مریلا زارعی (بازیگر نقش اول این فیلم) که به شدت متاثر بود و اشک می‌ریخت از ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر کرد و گفت: الان برای من پیامکی آمد که نوشته بود آقای حاتمی‌کیا گفته‌اند «چ» را به «شیار 143» تقدیم می‌کنم، باید از ایشان به صورت ویژه‌ تشکر کنم.

     

    این بازیگر که از شدت بغض و اشک نمی‌توانست درست صحبت کند، اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در این نقش بازی کردم.

     

    - او بار دیگر ضمن عذرخواهی از تحت‌تاثیر قرار گرفتنش از فضای نمایش «شیار 143» گفت: خیلی حرف برای گفتن و خیلی تشکر دارم. فکر می‌کنم همه شما با من موافقید که از انرژی خوبی که امروز در سالن از شما گرفتم،باید تشکر کنم. باید از نرگس آبیار برای اینکه این متن خوب را نوشت تشکر کنم. ما فیلم را خیلی با دقت کار کرده و سعی کردیم خدا ناکرده به ساحت آدمی که داریم نقش‌اش را کار می‌کنیم، خدشه‌ای وارد نشود. این بار خیلی سنگین بود،باید اینجا بگویم من دقیقا همان موقعیتی را داشتم که قهرمان «از کرخه تا راین»ابراهیم حاتمی‌کیا کنار رود راین داشت.

     

    - زارعی درباره نحوه حضورش در این فیلم و ایجاد حس بسیار خوبی که در «شیار 143» داشته، یادآور شد: من وقتی فیلمنامه‌ای را می‌گیرم و مطالعه‌اش می‌کنم، به شکل ناخودآگاه موسیقی‌ای از آن در ذهنم تداعی می‌شود. حقیقتش این است که در فضای سخت این کار، من سازم را با مناجات سحرگاهی ماه مبارک رمضان کوک کردم چون همزمان با این ماه کار فیلمبرداری را آغاز کردیم. بیش از هر چیز، این موضوع روی من تاثیر گذاشت.

     

     

    - نرگس آبیار هم در تکمیل سخنان زارعی توضیح داد: به نظرم یکی از دلایل تاثیرگذاری نقشی که خانم زارعی در فیلم بازی کرده‌اند، این است که ایشان تمام مدت فیلمبرداری را با زبان روزه کار می‌کردند.

     

     

    - کارگردان «شیار 143» در پاسخ به پرسشی درباره سوژه فیلمش عنوان کرد: این فیلم را با نگاهی به رمان «اختر و روزهای تلواسه» نوشته خودم، جلوی دوربین بردم و کمی قصه‌های فرعی که همه آن‌ها واقعی بود را به آن اضافه کردم و در نهایت «شیار 143» ساخته شد.

     

    - وی درباره ساخت فیلم دفاع مقدسی و تکراری شدن بعضی از سوژه‌ها نیز اظهار کرد: دفاع مقدس و جنگ چیزی نیست که به این راحتی برای ما تمام شود چون ما هنوز اثرات آن را می‌بینیم. ضمن آنکه جنگ 8 ساله پتانسیل خوبی برای خلق آثار هنری دارد اما شاید گاها بعضی سوژه‌های تکراری از آن برداشت شود. جنگ‌ ما یک جنگ تحمیلی بوده و تبعاتی داشته است که حتما باید به آن بپردازیم.

     

    - محمدحسین قاسمی یکی از تهیه‌کنندگان «شیار 143» در پاسخ به پرسشی درباره حمایت مالی از ساخته شدن این فیلم اظهار کرد: این فیلم چه از نظر مالی و چه از نظر فکری دارای استقلال است. باید تاکید کنم که وزارت ارشاد هیچ کمک مالی به ما نکرد. آقای دکتر حسینی برای برگزاری مراسمی در کرمان بودند و لطف کردند که به افتتاحیه فیلم ما آمدند. ما می‌خواستیم افتتاحیه را با چند مادر شهید آغاز کنیم اما مراسم به شکل دیگر و خیلی با عزت جلو رفت.

    در حاشیه این نشست خبری ابراهیم حاتمی کیا که در نشست خبری حضور یافته بود: با تاکید بر اینکه قطعا نمی‌تواند فیلم شیار 143 را بسازد گفت: مسئولان سینما و جشنواره فجر باید پاسخگو باشند که چه خوابی بر دوستان رخ داده که ابتدا نتوانستند فیلم شیار 143 را در جشنواره فجر تحمل کنند تا کار به جایی برسد که برای حضور آن در جشنواره لابی کنند. مطمئن هستم این فیلم در تاریخ سینمای ما می‌ماند. مخصوصا اینکه حیا و سادگی جمع سازنده که در نشست پرسش و پاسخ فیلم به چشم آمد، در فیلم هم دیده می‌شود. با تقدیم «چ» به این فیلم دلم می‌خواست سهمی در آن داشته باشم.

     

     

     

    ابراهیم حاتمی کیا در پاسخ به اینکه آیا می‌توانست فیلم شیار 143 را بسازد گفت:‌این فیلم زنانه است و همین مساله زیباست. من قطعا نمی‌توانم این فیلم را بسازم. این فیلم امید می‌دهد و در اوج ناامیدی امیدبخش است و دقیقا همین نکته معجزه فیلم شیار 143 است. فیلمی که زبان و بیان مذهبی دارد و دروغ نمی‌گوید. شیار 143 یک فیلم شیعه و درباره انتظار است.

     

    حاتمی‌کیا در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممنوع شدن ورود این فیلم به جشنواره در زمان انتخاب آثار گفت: این مسئله باید بررسی شود و آن دوستان باید پاسخ دهند که چگونه این اتفاق می‌افتد. من جواب این سوال را از مسئول سینما و مسئول جشنواره فجر می‌خواهم. این چه ترکیبی است که این اتفاق می‌افتد؟ چه خوابی بر این دوستان رخ داده که نتوانستند این فیلم را در جشنواره فجر تحمل کنند تا کار به جایی برسد که لابی کنند تا شیار 143 به جشنواره فجر بیاید.

     

    حاتمی کیا تاکید کرد: این مساله باید برای جشنواره‌های دیگر آسیب شناسی شود تا خدای نکرده فیلم‌هایی به این شکل مظلومانه کنار نروند چون این بچه‌ها تازه وارد شده‌اند و پشتوانه‌ای ندارند در حالی که طبق گفته تهیه کننده در نشست پرسش و پاسخ فیلم، آقای وزیر وقت در هنگام شروع پروژه می‌رود و عکس هم می‌گیرد اما چیزی نمی‌دهند پس چه چیز را باید حمایت می‌کردند که نکردند؟

     

    این کارگردان سینما ادامه داد: من واقعا نمی‌فهمم که این فیلم باید چطور می‌بود تا انتخاب شود. آن‌ها یا خواب دیده‌اند یا وقتی فیلم را می‌بینند در احوالات دیگری بوده‌اند وگرنه بعید است که این فیلم از زیر دست آن‌ها رد شده باشد. اگر آن‌ها حق‌شان این بوده باشد که چنین انتخابی داشته باشد وای به حال این سینمایی که ما داریم و فضایی که احساس می‌کنیم. من قصد توهین به هیچ کدام از عزیزان را ندارم اما حق دارم در دفاع از فیلمی که درباره بچه‌های جنگ و مادران شهداست، بگویم که دوستان همکار، برای شما متاسفم.

     

    حاتمی‌کیا در ادامه گفت‌وگوی خود باخبرنگاران بیان کرد: فیلم شیار 143 نمونه‌ای از سینمایی است که به نظر ناامیدکننده است اما در واقع بسیار امیدوارکننده است. به همین دلیل باید از این فیلم حرف زده شود نه از فیلم‌هایی که رحمانی نیستند و زبان آنها احوال مخاطب را منکوب می‌کند و به تماشاچی یاس را منتقل می‌کند. من وقتی فیلم از کرخه تا راین را ساختم می‌گفتند دوران بزم و سازندگی است و نباید از این حرف‌ها زده شود اما مردم با عمق جان‌شان ارتباط برقرار کردند چون حرف خودشان بود.

     

    حاتمی کیا درباره زیاد شدن فضاهای کلیشه‌ای و سیاه در سینمای ایران اظهار کرد: این بلایی است که جشنواره‌های خارجی بر سر ما آورده است. این اتفاق سلیقه‌هایی است که از آن طرف می‌آید و نتیجه‌اش همین می‌شود که به بحران تماشاچی برخورد کرده‌ایم. انگار برای مردم خودمان فیلم نمی‌سازیم به همین دلیل باید پاسخگو باشیم که چرا متاسفانه سینما به این وضعیت کشیده شده است.

     

     

    کارگردان فیلم سینمایی "چ" در پایان در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کند با دولت تدبیر و امید اتفاقی برای این سینما رخ می‌دهد یا خیر با بیان اینکه این مسئله اصلا ربطی به دولت ندارد گفت: درسینما دولت چه کاره است؟


    حال فیلم بخش عمده نشست پرسش و پاسخ فیلم «شیار 143» و گریه های مریلا زارعی را در «تابناک» ببینید

    دانلود نشست پرسش و پاسخ «شیار 143

    «تمشک»، پنجمین فیلم سامان سالور، چهارمین فیلمی بود که در روز پنجم اکران شد. این اثر متوسط که نقطه قوتش حضور کلاری پشت دوربینش بوده، فاقد داستانی وسیع و در اندازه زمان این اثر است و ماجرای رحم اجاره ای را که می توان در 30 دقیقه ای به تصویر کشید، بیش از حد و بدون برنامه کش داده که در نهایت منجر به دلزدگی مخاطب می شود. بازیهای ضعیف و تکراری بازیگران علی الخصوص نیکی کریمی را می توان به نقاط ضعف این فیلم افزود و در کنار اینها شاید باید سراغ کارگردان رفت، چرا که هم کستینگ و هم پردازش داستان که می توانست با همین فضای محدودی، اثری به مراتب بهتر را خلق کرد، به سالور باز می گردد.

    سالور در واقع پس از «سیزده 59» نتوانست نقدها را به خوبی دریابد و از «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» که اثر بسیار محترمی بود و نویددهنده آینده بهتری برای این کارگردان تلقی می شد، به نقطه ای رسیده که فیلمش دیگر نه مورد توجه منتقدان است و نه توان موفقیت جدی در گیشه را دارد و بازخوردهایی که از این فیلم توسط خبرنگاران «تابناک» در برخی سینماهای مردمی گرفته شده نیز حکایت از نارضایتی مردم داشته و در واقع سرنوشت غم انگیزی که برای برخی فیلم ها با اکران در جشنواره رقم می خورد، برای این فیلم نیز رقم خورده و فیلم عملاً سوخت.


    نشست خبری فیلم سینمایی تمشک نیز پس از اکران با حضور سامان سالور کارگردان فیلم تنی چند از عوامل از جمله نیکی کریمی،مهدی پاکدل، ساسان سالور تهیه کننده فیلم، هایده صفی یاری تدوین گر و سمیرا حسن پور برگزار شد که مهم ترین مطالب مطرح شده در این نشست از این قرار است:

    سامان سالور در مورد چگونگی شکل گیری ایده این فیلم و ساخت آن گفت: این فیلم دغدغه شخصی من بود. نزدیک به یک سال و 4 ماه طول کشید تا توانستیم مجوز ساخت این فیلم را دریافت کنیم. فیلمنامه این فیلم پس از 7 بار بازنویسی و رفت و آمدهای زیاد مجوز اصولی گرفت. قبل از دادن مجوز به بهانه های مختلف ما را از ساختن این فیلم منصرف می کردند. ولی من و دیگر فیلمسازان جوان دیگر به مرحله ای رسیدیم که به سراغ موضوعات جدیدی برویم و به خط قرمز ها و این نوع سوژه های کم تر پرداخت شده بیشتر بپردازیم. گرفتن پروانه ساخت این فیلم پروسه سخت و طولانی مدتی داشت. یکی دیگر از مشکلات هم لوکیشن های سخت آن هم در شهرستان بود منتها به خاطر همکاری با دوستان و عوامل فیلم و همدلی آنان سختی زیادی را تحمل نکردیم.

    - سالور همچنین در جواب اینکه آیا با دیدن این فیلم زنان دیگر وحشت نمی کنند که رحم خود را اجاره دهند گفت: این قصه تنها بهانه ای بود که بوسیله آن می خواستیم روابط انسانی بین آدم ها را نشان دهیم و بیشتر دوست داشتیم که قصه ای را روایت کنیم که در عین سادگی غافلگیری داشته باشیم و فیلم ریتم خوبی نیز داشته باشد.. به نظر من پایان فیلم نیز با امیدواری تمام می شود و این ترسی که شما در سوال گفتید اصلا دیده نمی شود.

     

    - در انتهای نشست سالور در مورد وضعیت اکران فیلم آمین خواهیم گفت نیز توضیح داد: با عوض شدن دولت ما مجددا آن فیلم را برای کسب پروانه نمایش ارائه دادیم که از ما خواسته شده اصلاحات کمی صورت بگیرد و قصدمان این است که در اولین فرصت این اصلاحات کم را انجام دهیم تا فیلم را به اکران های سینمایی برسانیم.

    فیلم بخش اعظم نشست خبری فیلم «تمشک» را در «تابناک» تماشا کنید

    پس از این فیلم، فیلم «انارهای نارس» ساخته سامان سالور به نمایش درآمد که این اثر نیز از ضعف در داستان پردازی رنج می برد و به نوعی می توان گفت داستانی کی خطی داشت که برای چنین داستانی نمی توان یک ساعت و نیم دیالوگ نوشت و توقع داشت مردم سالن نمایش را ترک نکنند. آنچه به اندازه ضعف در داستان پردازی به فیلم ضربه می زد، بازیهای تصنعی بود که بازیگران داشتند و طبیعتاً کارگردان نیز به عنوان عامل انتخاب این بازیگران و مسئول بازی گرفتن از آنها، به اندازه خود بازیگران در این نقش آفرینی کاریکاتوری مقصر بود.

    برخی گمانه زنی کرده بودند که «انارهای نارس» جزو آثار مهم جشنواره باشد اما محمدرضا مصطفوی در نخستین تجربه کارگردانی اش با بردن  آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی، قطب الدین صادقی، رابعه مدنی، شبنم معززی، مجید مشیری، شیوا خسرو مهر، محمد عباسی‌نژاد، بهاره مشیری و حامد طلانی مقابل دوربین، نتوانست حداقل توقعات را برآورده سازد و خیلی ساده باید گفت، امیدی برای این فیلم نیست و حتی اگر این فیلم سال آینده، فرصت اکران بیابد، تهیه کننده اش باید کلاهش را به آسمان پرتاب کند!



    آخرین فیلمی که ساعت 23:30 و در قالب سانس ویژه به نمایش درآمد، «دلتنگی های عاشقانه» ساخته رضا اعظمیان بود که برای نیمه شب فیلم مفرحی بود. فیلم درباره شهید «مدق» بود اما در نهایت یک تله فیلم به نمایش درآمد که برخلاف دیگر فیلم ها بیش از حد داستان داشت. فیلم از ازدواج تا شهادت این شهید را روز به روز به تصویر کشیده و ای کاش این داستان در قالبی بهتر همچون سریال ساخته می‌شد که حداقل مخاطب عام می توانست از این امکان بهره ببرد، چرا که مشخص است این اثر در سینما سرنوشتی نخواهد داشت و یک اثر ساخته شده، تا ساخته شده باشد!

    نکته حائز اهمیت در این فیلم همان پسوند «عاشقانه» است که در متن فیلم بسیار پررنگ شاهدش هستیم. محمدرضا فروتن که نقش شهید مدق را بازی می کند و میترا حجار در نقش همسر شهید مدق، روابط عاشقانه جالب و ارتباطاتی دارند که در هیچ فیلم سینمایی دارای پروانه به تصویر کشیده نشده اما ظاهراً مضمون دفاع مقدس فیلم باعث شده اجازه داده شود این صحنه ها نیز ضبط شود که فضای فیلم را به کلی تغییر داده بود و تماشاچیان را حول حواشی این فیلم، توجه شان جلب شده بود که اکران عمومی و پخشش در تلویزیون را مستلزم سانسور می سازد!

    اما اتفاق جالبی که درباره این فیلم رخ داد، حضور این کارگردان در برنامه هفت و طرح مباحث جنجالی را مطرح کرد. این کارگردان از حمله به فرهادی و حاتمی کیا تا برخی اقشار خاص و ... را مورد نقدهای عجیبی قرار داد که پخش چنین اظهاراتی بر روی آنتن زنده تلویزیون بس سابقه یا بسیار کم سابقه بوده و ظاهراً تلاش گبرلو برای اینکه نشان دهد برنامه هفت در دوره او نگاه ویژه به آثار با مضامین ارزشی دارد، نتایجی عکسی در پی داشته است!

    رضاداد همان حرف قبلش را تکرار کرد: فعلا نمایشی برای «آشغالها...» نداریم
    دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر، درباره‌ی درخواست‌هایی مبنی بر نمایش یک سانس «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیر یوسفی در سالن رسانه‌های برج میلاد به ایسنا گفته است: ما اکنون برنامه‌ای برای این امر نداریم.

     

    وی همچنین درباره اشکال در نمایش بعضی از فیلم‌ها در سینماهای مردمی از جمله «تمشک» سامان سالو در سالن اریکه ایرانیان اظهار کرد:نسخه به نمایش در آمده از فیلم آقای سالور همان نسخه‌ای بود که درلابراتوار دی سی پی شده بود و اصولا بخش پشتیبانی جشنواره هیچ امکانی برای هیچگونه دخل و تصرف یا تغییری در نسخه‌ها ندارد. درلابراتوآر چند دقیقه از این فیلم کپی نشده بود که خودشان متوجه شدند و در نسخه بعدی کامل شد بنابراین مشکلات احتمالی از این جنس ربطی به بخش پشتیبانی جشنواره ندارد.

     

    رضاداد همچنین درباره خبرهایی مبنی بر اعتراض مردم به کیفیت نمایش «رد کارپت» در سینما آزادی نیز بیان کرد: تا این لحظه هیچ گزارشی از چنین مشکلی به دفتر جشنواره نرسیده است. قطعا اگر مورد خاصی پیش می‌آمد به ما گزارش می‌شد. البته سازندگان فیلم بعد از اولین نمایش‌ها ترجیح دادند که نسخه دیگری تهیه کنند که برخی دیالوگ‌های خارجی‌اش زیرنویس شده باشد که این نسخه در حال حاضر نمایش داده می‌شود.

     

    دبیر جشنواره فجر در پاسخ به پرسشی درباره‌ی وضعیت فیلم «طبقه حساس» کمال تبریزی گفت: فیلم از روز سه‌شنبه 15 بهمن در سینماهایش به نمایش درآمده است و برای دو سانسی که با مشکل مواجه شد علاوه بر نمایش رایگان یک فیلم، به دارندگان بلیط زمان نمایش مجددش اعلام شد.

     

    علیرضا رضاداد درباره امکان اهدای اختصاص یک یا چند جایزه سیمرغ به بخش «نوعی تجربه» عنوان کرد: دوستان هیات انتخاب پیشنهاد دادند که ما فیلم‌های این بخش را به نوعی در اعطای جوایز مدنظر قرار دهیم اما نه به عنوان سیمرغ. ما چون این بخش در مقررات نبود نمایش آنها را درشورای سیاستگذاری مصوب کردیم اما برای جایزه باید تا اختتامیه تصمیم بگیریم.

    - پس از محمد غرضی، این بار محمدرضا عارف ساعت 21 امشب در برج میلاد محل برگزاری جشنواره فیلم فجر حاضر شد و از نزدیک شاهد برگزاری این رویداد هنری بود. 

     

    رقابت میلیمتری سه فیلم برای سیمرغ مردمی جشنواره سی و دوم

    روابط عمومی خانه سینما براساس اعلام ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران، میانگین امتیاز 3 فیلم برتر آرای تماشاگران را در پایان روز چهارم سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به شرح ذیل اعلام کرد:

    - فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» با 3.31 امتیاز
    - فیلم سینمایی «خط ویژه» با 3.12 امتیاز
    - فیلم سینمایی «قصه‌ها» با 3.11 امتیاز

     

    ستاد آرای مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر اعلام کرد که موفق به جمع‌آوری و شمارش بیش از 27 هزار آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر شده است.

    در آخر، مستند «تابناک» از متن و حاشیه روز پنجم جشنواره را تماشا کنید

    مستند «تابناک» درباره حواشی ومتن روز پنجم را تماشا کنید





    مطالب مرتبط
    ارسال نظر براي اين مطلب

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی
    مطالب تصادفی
    آرشيو
    یکسال تبلیغ 30تومن

    خــبرنامــه